Tabung

12 August 2012

Bersabarlah

Assalammualaikum dan Salam ramadan..

Sekarang nad nak ceritakan kisah seorang wanita nie..tiba2 otak nie mengelamun teringat kisah hidup seorang rakan nad yang doanya telah dimakbulkan Allah setelah 6 tahun menanti..satu hari tu Sedang nad bekerja tiba2 nad dikejutkan dengan 1 berita gembira,berita di mana salah seorang rakan baik nad telah disahkan mengandung..Hampir menitis air mata nie mendengar berita yang terlalu gembira nie... mungkin bagi orang lain ini berita yang sering kita dengar.. tapi berbeza bagi rakan nad yang seorang nie.. dia tabah menanti,sentiasa tabah walaupun dicerca dihina dan dicemuh oleh masyarakat sekeliling beliau (orang kampung dia) termasuk keluarga mertua dan ahli keluarga dekat yang lain.. yes,,Kak mal (bukan nama sebenar) dah berkahwin selama 6 tahun.. dan enam tahun dia bersabar menanti 'rezeki' dari Allah.. setiap hari dia berharap agar dirinya disahkan mengandung..tapi malangnya diri nya sentiasa hampa.. Jadi dia terus Bersabar..
Bersabarlah itu kata kata yang sering nad ucapkan untuk nya dalam diam nad turut berdoa agar dia akan mengandung.. Dah bermacam cara yang dicuba olehnya dan pasangannya sehingga suami kak mal sendiri give up dan malas untuk mencuba.. Doktor mengesahkan yang kedua dua nya normal dan tidak mempunyai masalah lain tapi,dirinya masih belum dikurniakan rezeki.. ya.. mungkin belum ada rezeki.. Tapi apa yang dikesalkan oleh nad bila ada sesetengah pihak yang begitu mudah menghukum.. Terus menggelar 'perempuan mandul' percayalah tak ada wanita yang mahu menjadi Seorang perempuan mandul.. dan adilkah mereka terus dihina seperti itu.. Dan seperti biasa nad akan terus beri kata kata 'semangat' Bersabarlah...
Kadang2 nad sendiri takut.. takut jika nad berkahwin nad akan hadapi nasib yang sama seperti kak mal.. adakah nad mampu untuk harungi seperti mana kak mal harungi..?tak semua perempuan akan setabah ini..
Hikmah daripada sabar.. dirinya telah di sahkan mengandung.. kak mal dan suami sendiri sangat terkejut dan tak pernah sangka yang kak mal dah mengandung selama 3 bulan.. Nad sendiri tak sedar akan perubahan perut kak mal.. Syukur alhamdulilah.. Dan sehingga sekarang kak mal hanya menanti detik2 untuk melahirkan anakknya.. Ya Allah kau selamatkan lah Kak mal dan anaknya.. yes.. sekarang nad percaya Allah tak kan sia2 kan hambanya yang sentiasa bersabar.. Kepada wanita lain yang hadapi masalah yang sama.. Bersabarlah.. :)
 Allah tak akan hampakan hambanya yang sentiasa bersabar.. Bersabarlah dan anda akan mendapat hikmah daripada sabar anda..

-Syarifah Nadia Syed Mohsin-

24 comments:

  1. Rajin sungguh cik nad Ni update tahniah2

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha,,kena rajin laa sebab skrg minat ke arah blog.. rasa seronok lak..

      Delete
  2. Alhamdulillah...kita sama2 doakan smoga sgalanya slamat nnt ye nad... :)

    ReplyDelete
  3. singgah berblogwalking dan follow,..jemput join contest http://neiaa90.blogspot.com/2012/07/contest-my-beloved-follower.html, kalau sudi.

    ReplyDelete
  4. Owh... Kawan Nad 6 tahun menunggu. Ok ler tu, tak ler lama sangat. Ada kawan abang dulu tu , tunggu 10 tahun baru menjadi....huhuhu lagi sedih kan?

    Sebenarnya dia untung la gak tu sebenarnya, sebab boleh honeymoon 6 tahun. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha,, yup2.. selama 6 tahun kwn nad tu mcm anak dara je dia.. hehe

      Delete
  5. kita tak boleh nak tutup mulut org kan? tp as long as belum ada rezeki dan dah disahkan normal...dia x perlu risau..sebaikknya dia harus bersyukur sebab dia adalah insan terpilih utk diuji oleh allah..kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. dia pon bersyukur sngt,,mulut org mmg xkn brhnti so abaikan je..

      Delete
  6. jln2...smg beliau slamat melahirkan...
    follow here

    ReplyDelete
  7. sy mendoakan agar semuanya selamat :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thnx nizam ijam ekk.. mmg dah selamat pon.. alhamdulilah..

      Delete
  8. setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.. Dia hendak menguji ketabahan hambaNya.. jadi, apa pun yang terjadi, kita hendaklah bersabar dan terus bersabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. jgn berhenti bersabar.. nasib tiap orang x sama kan.. di setiap kekurangan ade kelebihan..

      Delete
  9. apa apa masalah, mengadu kepada Allah.. insyaAllah sampai masanya nnt akan dimakbul kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. hanya Allah tempat mengadu yang sebenar benar..

      Delete
  10. subhanaALLAH :')
    cik nadia, letak la shoutbox kat sini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. miss chillax... aritu ade tgk cara nak letak shoutbox tu tapi dah lupa so malas la.. hehe

      Delete
  11. hehehe Allah dah aturkan yg terbaik.ehhehe
    abg n kak ipar pon blm dpt anak lg.uhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. nad doakan abg n kak ipar awak pon dapat baby jgk nnti.. bersabar aje ek.

      Delete
  12. bersabar.. thanks dear sebba ingatkan ttg erti kesabaran ni.. perancangan Allah itu adalah yg terbaik..

    salam kenal dari zana.. nice blog!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. Allah hanya beri yang terbaik untuk hambanya.. salam kenal n thnx singgah sini..

      Delete