Tabung

8 August 2012

Anak Mami Lagii


Sebut je Pulau Pinang memang automatik akan dikaitkan dengan Anak Mami,Mamak,nasi kandaq.. kan kan kan.. begitu kuat kaitannya dengan penang sampai laa ada filem anak mami the movie,Mami jarum,anak mami mek ani,Anak Mami Menantu mamak dan lain lain..
Tapi tak ramai yang tahu sebenaqnya anak mami bukan je ada kaitan ngn mamak dan nasi kandar tapi juga membabitkan satu lagi masyarakat yang besaq kt penang nie iaitu Jawi peranakan,satu masyarakat yang terhasil daripada perkahwinan campur wanita melayu dengan lelaki india,arab,benggali,punjabi..Jawi membawa maksud Melayu dan ayat nie digunakan sebelum nie untuk memberi gambaran masyarakat melayu tu macam 'melayu pun bukan,keling pun bukan'..sebab keling tu merujuk kepada kaum india yang datang dari india selatan..huhuhu
Perkara mudah nak beza mereka ialah lelaki india muslim yang kawen dengan wanita melayu dikenali sebagai anak mami.. India muslim nie kalau dorang bercakap dorang still menggunakan bahasa tamil tapi anak mami nie bercakap guna bahasa melayu sepenuhnya dan ada antara dorang yang tak reti pon nak cakap tamil kecuali generasi tua..Oleh kerana dorang mewarisi perniagaan yang dimulakan oleh nenek moyang dorang maka anak mami nie terkenal dengan kekayaan dan hidup mewahh tapi tak semua la sebab ada yang idup biasa jek.. (Saya idup biasa aje) sob sob

Apapon kemewahan dorang yang selalu kite tgk dalam tv tu memang betul tapi.. pakai gelang emas sampai ke sikuu tu tak la kot.. agak2 la zaman sekarang nak pakai gelang sampai siku kang tak pasal kena rompak..kadang2 dalam tv tu over dari yang real2.. hehe.. so jangan caya sangat ok.,.Lagi satu kita dapat bezakan anak mami nie melalui wajah dorang yang ada campuran india,arab dan hidung tinggi.. tapi sesetengah anak mami yang kulit putih dorang memang sangat cantik.. hehe..Cara dorang cakap pon tak sama sebab bahasa dorang cakap penang nie lebih pekat atau 'kaw' hehe..Kebanyakan anak mami nie berjaya sebagai peniaga,kat penang nie kebanyakan kedai emas di kawasan georgetown dimiliki oleh anak mami..dorang bukan je berjaya sebagai peniaga tapi dalam bidang politik dan lain2... best kan kan kan.. untunglaaaa..
Kebanyakan anak2 mami nie dorang tinggal kt georgetown je.. kurang laa yang ada di butterworth.. tapi ramai jugak yang dah berhijrah ke negeri lain kerana kerjaya,perkahwinan dan lain lain.. Selain tu nad selalu tak faham kenapa kalau kita cakap kita dari penang je terus orang akan cakap 'wahhh anak mami la nie' sebenarnya nad bukan anak mami.. mama nad melayu biasa je,abah nad pulak Keturunan syed2 yang datang dari arab jadi terhasil lah wajah nad nie yang campur sikit2.. dan selalu di salah ertikan sebagai anak mami.. nad tak kisah pon korang nak cakap nad anak mami.. cuma tulaa nad explain je.. muahahaha
 -cuba tengok muka nad.. ade tak macam anak mami.. ade kan.. haha.. ape2 jela..-

-Syarifah Nadia Syed Mohsin-

26 comments:

  1. Serius muka Cik Nad ada iras anak mami ! Cunss sangat ! ;) Ehh, kita geng laa.. Penang.. Heheh.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. fiza.. tapi tulaa nad bukan anak mami.. hehe.. eh.. fiza dok area mana? yay! ade geng.. :)

      Delete
  2. nad ade la muka anak mami sikit. hee dh la putih. lawa lak tu.. jeles2~ hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haz.. hehe..tulaa ramai cakap nad anak mami,tambah2 nad dduk penang lak.. haha.. uikk,tapi nad biasa jek real2..ngeh2

      Delete
    2. sbb nad duk penang kot. sbb tu la muke pn ikt muke org penang. haha. btw nad keturn arab ke? ^^

      Delete
    3. yup.. nad mix arab blah family abah nad.. tapi mama nad melayu betul laa... :)

      Delete
  3. hahaha lip lap lip lap... anak mami.... tp cheda anak mama :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. chieda..hahahaha... nad lak anak mommy.. bukan mami..

      Delete
  4. ne msti ada keturunan arab2..sebab dah syarifah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweet,, yup2.. ade arab belah family abah nad.. hehe :)

      Delete
  5. Heheh..Nad, dulu kat univ abg ada sorang anak mami cun melecun kerja kat kafe abah dia. Kulit, muka & perwatakan sama spt yg Nad describe tu la. hehehe Nad tau tak kafe tu laris yang amat. Kami bdk2 laki2 nie suke jer pi breakfast & lunch kat situ. Tak sampai setahun dia keja situ, tup2 hilang. Depa kata dia dah kawin...huhuhu... hilang la daya tarikan kafe.

    (p/s: Yang ni pun ID blog abg Bat gak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiiii xkn la nak makan sebab ada dia je.. haha..

      Delete
  6. nad ada rupa ke'arab'an, tapi bila dok penang, terpaksa orang chop sebagai anak mami, sebab rupa anak mami tu ada. anak mami selalunya orang kaitkan dengan melayu+india muslim di penang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. yup.. nad campur ngn arab ckit.. tapi da duk penang org ckp anak mami la.. tp xpe..

      Delete
  7. hehehe..ada cket2..tpi mmg comeyy ar.

    ReplyDelete
  8. nie dia anak mami nak mai...jgn wat lece naaa...haha

    ReplyDelete
  9. same la ngan kite..slalu d salah arti..tapi fatin bukan anak mami..im kelantaness..mek kelate gituuw..hohoho..geli mak nyah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fatin pon dduk penang gk ek,.biasalaaa da duk penang je org ckp anak mami la..hehe

      Delete
    2. ohh..itu long time ago babe..time study..skrang mak dah balik kg halaman..hihi..

      Delete
  10. xdok iras anak mami

    ReplyDelete